کد مطلب:5328 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:212

آغاز سخن از فقیه و عالم زاهد، آیة الله حاج میرزا محمد حسین احمدی فقیه یزدی
آشنایی كوتاه با حضرت استاد:

فقیه بزرگوار و عالِم متّقی و زاهد، حضرت آیة الله حاج میرزا محمّد حسین احمدی فقیه یزدی دامت بركاته، فرزند ارشد حضرت آیة الله العظمی حاج ملاّ احمد احمدی یزدی رحمه الله از جمله اساتید برجسته خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم هستند.

ایشان با شوق سرشار، هوش فراوان، همّت بالا، مشی قناعت و زهد در زندگی از محضر مبارك آیات عظام: بروجردی، گلپایگانی، اراكی، بهاءالدّینی، آیةاللهی، علومی، طباطبایی سلطانی بروجردی، حاج شیخ مرتضی حایری قدس سرهم و... كسب علم نموده اند.

تسلّط معظم له نسبت به علوم گوناگون نظیر علوم تفسیر قرآن، فقه، اصول، عرفان، فلسفه، نجوم و ریاضی زبانزد است.

شاگردان برجسته ای از پرورش یافتگان حوزه درسی ایشان، اكنون در مراكز حسّاس و در تبلیغ دین مبین اسلام و تبیین معارف اسلامی با همّت و دقّت فراوان، كوشا هستند.

حضرت استاد، كه افتخار نمایندگی حضرت امام خمینی قدس سره و امامت جمعه بندرعباس را در سال های حسّاس اوائل انقلاب و پس از آن داشته اند، با عزمی راسخ و همّتی غیر قابل وصف، حوزه علمیّه باشكوهی به نام حوزه علمیه مباركه مدرسة النبی(ص) را در بندرعباس وقف و بنا نمودند. از نكات قابل توجّه و ذكر شده «در جزوه موقوفات حوزه علمیه مباركه مدرسةالنبی(ص) بندرعباس» این كه، ایشان این حوزه علمیه مباركه را با مال ارثی جدّ خود و... و بدون استفاده از امكانات دولتی و بیت المال به ثمر رسانده و نیز بسیاری از كارهای ساختمانی آن را با دست مبارك خویش انجام داده اند و لذا مردم آن دیار، این واقف و مؤسس بزرگوار حوزه علمیه را از صمیم قلب دوست داشته و در مواقع حضورشان در منطقه، اشك شوق می ریزند.

معظّم له در مراكز دانشگاهی و نزد اساتید و دانشجویان محترم، دارای محبوبیّت خاصّی هستند كه آن عزیزان از صفا و صمیمیّت، زهد و تقوا، خضوع و فروتنی ایشان بهره های فراوان می برند. نگارنده نیز، در حوزه علمیّه قم، سالیانی از محضر ایشان كسب فیض نموده است.

توفیق روزافزون، طول عمر بابركت همراه با صحّت و سلامتی این فقیه وارسته را از خداوندمتعال آرزومندیم.

بسم الله الرحمن الرحیم



ای آسمان به صورت ماهش نظاره كن

و از شرم روی او، مه خود را دو پاره كن



بشمار اختران شب افروز خویش را

آن گه بیا فضایل او را شماره كن



شمس جمال او، چو فلك، جلوه گر شود

قربانش اختران، همه با یك اشاره كن



شب ها، به پاسگاه حریم مقدّسش

با چشمك ستاره به هر سو نظاره كن



در معبد زمین، چو كند نیمه شب نماز

قندیل ماه و شمع شبستان ستاره كن



عمر دوباره بوسه به خاك قدوم اوست

دستت چو می رسد طلب از او دوباره كن



اكنون «حسان» به مهر محمّد و آل او

درماندگی روز جزا را تو چاره كن



پروردگارا!

به كلمه ای جهان را آفریدی؛ و به انسان كلام را آموختی!

جهان در امواج مشیّت تو، به تخته پاره كوچكی می ماند كه به هر سو رانده می شود. پس ما چه هستیم و كه هستیم كه ظرفیت آن را داشته باشیم تا قطره ای از دریای حكمتت بنوشیم؟

حتّی اگر چتر آگاهی ما به اندازه آسمان بزرگ شود، باز به عكس لرزانی می مانیم كه بر حباب چراغی بیفتد! پس ما را چه كار به درك ذرّه ای از حكمت بی نهایتت!

آغاز سخن از

كار ما تنها این است كه تسبیح رعد و خشیت سنگ و سجود ستاره و درخت را بیاموزیم، تا اندكی از حق عبادتت را بگزاریم كه نمی توان؛ «سُبحانكَ، ما عَبدناك حقّ عبادتك».

به قصور در عبادتت معترفیم، هرچند كه نام تو آن قدر عظیم و عزیز است كه هر كس آن را بر زبانش جاری كند، آن قدر از تو سرشار می شود كه می پندارد افلاك را درنوردیده است؛ از همین روست كه ما بندگان عاجز تو هم از كوتاهی و نارسایی عبادت خود در مقابل تو شرمساریم، چرا كه این منّت و لطف را بر ما نهادی تا در توبه و عبادت بر ما بگشایی تا به هنگام لغزش و اشتباه، در نیفتیم.

فرصت سخت كوتاه است، اما آن چه كه از این همه گناه و لغزش، دست ما را می گیرد، و به صراط مستقیم سعادت دنیا و آخرت رهنمون می سازد، لطف و عنایت توست.

برای شكرگزاری تو، هر مویی بر تن ما، زبانی است.

خدایا! می دانم، حتّی اگر روزی دنیا به آخر خود برسد، نمی تواند تمام نعمت های تو را بشمارد.

نعمت وجود خاتم پیامبران

و چه نعمتی بالاتر از وجود نازنین پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله!



عالَمی دیده به درگاه پیمبر دارد

هر كه درمانده شود، روی بدین در آرد



نتوان رفت برون، زین در رحمت نومید

كَرَم صاحب این خانه كجا بگذارد؟ [1] .



خداوند سبحان، درباره صفات نیك پیامبر می فرماید:

به طور یقین پیامبری از خود شما به سویتان آمده است كه رنج ها و مشقت شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت و راهنمایی شما دارد، و نسبت به مؤمنین رئوف و مهربان است [2] .

و چه زیبا می فرماید پروردگار مهربان!

از جنس بشر

نخست این كه می فرماید پیامبر، از خود شماست، و خصوصیات انسانی دارد، یعنی فرشته و جنس دیگری نیست، از خود جامعه شما و پاره تن مردم است. دردهای شما را درك می كند، از مشكلات شما آگاه است، با شما شریك در آن ها است و جز به نفع شما سخن نمی گوید. همان گونه كه در آخر سوره كهف می فرماید: بگو! من هم یك نفر بشر مثل شما هستم. فقط به من وحی نازل می شود و از حالات شما شهوت و غضب و خُلق و خوی شما خبر دارم و شریك شما هستم، بلكه از خود مستضعفین هستم.

غم خوار امّت

دوم این كه می فرماید پیامبر، در هر ناراحتی و رنجی كه شما داشته باشید، او سخت ناراحت می شود: «عزیز علیه ما عنتّم».

در دعای ابوحمزه ثمالی، می خوانیم كه امام سجاد عرض می كند:

خدایا! اگر مرا در آتش ببری، دشمنان تو خوشحال و مسرور می شوند، ولی اگر بهشت ببری، رسول خدا خوشحال می گردد و من سوگند به لفظ جلالة الله و ذات اقدست یاد می كنم كه خوشحالی رسول تو در نزد تو محبوب تر و بهتر است.

علاقه پیامبر به سعادت امت

سوم این كه می فرماید پیامبر، سخت دوست دارد شما هدایت شوید و سعادتمند گردید و در تمام امور عشق به خوشبختی شما دارد. نفرمود: برای شما حرص به چه چیز دارد، حذف متعلّق افاده عموم می كند، یعنی نسبت به هر چه كه فكرش را كنید و صلاح شما باشد، حرص دارد. اعم از هدایت، عزّت، سرفرازی، شرف و بزرگی شما و...

مهربانی پیامبر با امت

چهارم این كه می فرماید پیامبر، نسبت به مؤمنین رؤوف و مهربان است. آن همه او را اذیت و آزار و شكنجه نمودند؛ ساحر و مجنون و... خواندند، اما آن حضرت فرمود: «اللهم اهد قومی فانهم لایعلمون»؛ خداوندا! قوم مرا هدایت فرما، آنان نادانند. لذا بر امتش نفرین نكرد.

نتیجه: در این مختصر، برای این كه به حسن ختام بحث برسیم، اشاره به آیه شریفه سوره آل عمران می نماییم كه خداوند بهترین بیان را در مكارم اخلاق و رفتار پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله فرموده است:

با رحمت الهی در برابر مردم نرم خو و مهربان گردیدی و اگر خشن و سخت دل بودی از اطراف تو پراكنده می شدند، پس آنان را عفو كن و برای ایشان طلب مغفرت و آمرزش كن و در كارها با آنان مشورت نما...

آری! این بود مختصری از شخصیّت كامل پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله كه هر قدر هم صفحات را پُر كنیم، نمی توانیم حق مطلب را ادا نماییم.

مختصری درباره صحیفه سجادیه

امّا درباره كلام حضرت سجادعلیه السلام و فلسفه تحیّت پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله، بسیار باید گفت و نوشت.

چرا كه معجزه ای است جاویدان!

امام سجاد علیه السلام با اشاعه فرهنگ صلوات، و بیان آن در دعاهای صحیفه سجادیه چه هدفی را دنبال می كند؟

این مطلبی است كه باید محققین دلسوز، تا می توانند در این باره بنویسند؛ امّا به نحوی كه برای عموم طبقات نیز كارگشا و قابل استفاده باشد؛ تا آن جا كه صحیفه سجادیّه، جایگاه ارزنده خود را در میان طبقات مردم به دست آورد. هرچند تلاش، زحمت فراوان، دقّت وافر، همّت والا و مطالعه فراوان می طلبد، و فاصله ما، همان مسیری است كه در قرن های متمادی كه از عمر صحیفه سجّادیّه می گذرد، از آن دور مانده ایم!

طلیعه سخن از عالم زاهد، آیة الله حاج میرزا محمّد حسین احمدی فقیه

تبیین فراز به فراز دعاهای صحیفه سجادیه، با استفاده از آیات شریفه قرآن، احادیث معصومین علیهم السلام و بیان نكات ارزنده از كتب تفسیری معتبر، به همراه مطالبی كه دانش عمومی، دینی طبقات مختلف را بالا ببرد، نسبت به صحیفه كامله سجادیه، همّتی والا و عزمی راسخ می خواهد.

صحیفه سجادیه تنها مربوط به یك قشر نیست؛ تنها مربوط به یك دوره و فصل سال نیست؛ و...

همه باید از بركات صحیفه سجادیه استفاده لازم را ببرند؛ خصوصاً در جامعه ای شیعی، با بافت سنّتی مثل جامعه ما، حفظ و ترویج میراث و آموزه های دینی، بسیار حسّاس و بااهمیّت است و باید این آموزه های شیعی، با دقّت و همّت هرچه تمام تر، به دست نخبگان و مردم برسد. چرا كه معتقدیم، نباید آموزه های دینی، اسیر چارچوب های خشك و قالب های رسمی گردد، بلكه می توان با تلطیف در زلال كردن رفتارها و الگوهای دینی و شیعی و توجه به سازگاری این آموزه ها با مقتضیات زمان و مكان، به اشاعه و تعمیق هرچه بیش تر آن ها اندیشید.

بحمدالله، حجةالاسلام والمسلمین جناب آقای سیّد جواد هاشمی، زید عزّه، كه پرورش یافته بیت علم و دانش اند و سالیانی است كه به فعّالیّت های پژوهشی، تحقیقاتی اشتغال دارند، توانسته اند با مطالعه و دقّت، در راستای تبلیغ آیین پاك محمّدی صلی الله علیه وآله قلم بزنند و به فضل خداوند، در مجلّد اول كه ترجمه و شرح موضوعی دعای اول صحیفه سجادیه را انجام داده اند، موفّق بوده اند؛ یعنی در حقیقت به جای ساختن الگوهای رفتاری سطحی و روبنایی، به فرهنگ سازی عمیق و زیربنایی پرداخته اند. چرا كه این مسأله در حوزه كتاب های دینی قابل توجه است؛ یعنی با چاپ كتاب هایی با هدف آگاهی بخشی و با قلم و شیوه نو، و با در نظر گرفتن نیازهای زمان و اقتضائات روز، به دور از آمیختگی با خرافات و جعلیّات و اوهام، می توان به آن اهداف والا دست یازید؛ لذا مجلّد اول با نام «زلال نیایش» كار ارزنده ای بود.

مجلّد دوم، (كتاب حاضر)، كه ترجمه و شرح موضوعی دعای دوم صحیفه سجادیّه است را نیز قبل از چاپ، مطالعه نمودم و آن را كار بسیار ارزنده ای دیدم، كه نویسنده محترم، زحمات فراوانی را در تحقیق و تكمیل این كتاب متحمّل شده اند.

ان شاء الله تعالی، میراث شیعی و به خصوص میراث فرهنگی، سیاسی و اخلاقی امام سجادعلیه السلام به صورت ناب، خالص، اصیل و بی پیرایه، به دست مردم برسد.

امیدوارم خوانندگان گرامی، از این كتاب ارزشمند كه سیری در زندگانی پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله همراه با دفع شبهات و پاسخ به افتراهای ناروای ناآگاهان است، استفاده های فراوان ببرند.

برای همه محقّقین دلسوزی كه در راستای نشر دین مبین اسلام فعّالیت دارند، از درگاه خداوند متعال توفیق روزافزون خواهانم.

ایام ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهراعلیها السلام

قم المشرفه: محمّد حسین احمدی فقیه

درباره شخصیّت حضرت رسول اكرم صلی الله علیه وآله

ختام مسك:

پیشگفتار: مباحث عرفانی از بانو مجتهده حاجیه خانم صفاتی (به تناسب فرازهایی از دعا)

سیری كوتاه در شناخت حضرت رسول اكرم صلی الله علیه وآله


[1] ديوان حسان، اي اشك ها بريزيد، ص14.

[2] توبه (9) آيه 128.